Строителни документи
Какви документи са ни необходими за обекти от пета категория,в която попадат, всички еднофамилни жилищни сгради. Задължителни документи за регистриране на строеж от пета категория и издаване на Удостоверение за въвеждането му в експлоатация: 12. Други документи, изискващи се по закон, съобразно спецификата на строежа.
След като видяхме необходимите документи за строежи от пета категория идва ред и на избор на орган за контрол.Тъй като за обектите в тази категория,може да се мине и без строителен надзор,следва че някой трябва да разпише необходимите документи.За тази цел Ви съветвам,да си наемете строителен техник,които да води работата на обекта.Той може да Ви съдейства при изготвянето на строителните книжа необходими за въвеждането в експлоатация на обекта,но Вие като възложител трябва да движите документите по съответните инстанции в общината.А ако не Ви се разправя с тези неща по-добре си наемете строителен надзор със съответните лицензи и разрешения. |
Всички сгради, чието проучване или проектиране е започнало след 1.09.1999 г. или за които е постъпило искане за откриване на строителна площадка, подлежат на независим строителен надзор (супервайзер). С неговото въвеждане отпадат държавните приемателни комисии за голяма част от строежите. Започнатите обекти са включени в специален регистър, за да е ясно кои строежи подлежат на независим строителен надзор.
Независимият надзор е задължителен за проектирането и строителството на жилищни сгради на четири и повече етажа; обществени и производствени сгради; строежи, свързани с отбраната и сигурността, както и при съществено преустройство на такива сгради.
Разрешителни за независим строителен надзор се издават от МРРБ. Изисква се фирмата да разполага с квалифицирани специалисти и да не е допускала нарушения на ЗУТ.
Началникът на ДНСК приема жилищните сгради въз основа само на доклад на лицензирани лица, упражняващи независим строителен надзор. (Наредба №6 на МРРБ, ДВ, бр. 72, 1999 г.). Това се отнася за жилищни сгради, промишлени сгради (до 500 кв.м РЗП), обществени сгради (до 2000 кв.м РЗП), трафопостове, рехабилитация на пътища, дворни мрежи, абонатни станции, преустройство на съществуващи сгради. За останалите сгради остава Акт 16.
За да издаде разрешения за строежи според новите разпоредби, ДНСК изисква определени актове, разрешителни и съгласувани протоколи. Процедурата е задължителна за всеки строеж, независимо от начина на неговото финансиране. Изключение се прави за обектите с поверителен характер, за които не се иска разрешение за строеж.
За другите строежи се осъществява технически контрол. Браншовият съюз издава удостоверение на лицата, които ще упражняват такъв надзор в проектирането и в строителството.
ВАЖНО!
Въвеждането на независим строителен надзор не отменя напълно, а само ограничава случаите, в които се изисква Акт 16.
Много собственици на имоти с образец акт15 питат за срокове за акт16-е важно е да знаете,че такъв няма.На запитване в ДНСК отговарят с този отговор"Няма законово фиксиран срок за интервала между издаването на акт 15 и акт 16.
Акт 15 се изготвя от строителя и е съобразен с готовността на обекта за приемане. Срокове текат от момента на подаване на искането за назначаване на приемателна комисия в ДНСК.
След подаване на молбата за назначаване на ДПК, ДНСК трябва да назначи, или откаже да назначи комисия в рамките на 7 работни дни.
Най-често се дава разрешение за строеж на цяла сграда, а понякога и за отделен етап от строежа, ако може да се изпълни и използва самостоятелно.
Ако не се изисква одобряване на инвестиционен проект, разрешение за строеж се издава само въз основа на молба и документ за собственост, за учредено право на строеж или право да се строи в чужд имот.
В Закона за устройство на територията са посочени изискванията, на които трябва да отговарят строежите.
В разрешението за строеж се вписват всички фактически и правни основания за неговото издаване, както и условията, свързани с изпълнението на строежа. За някои постройки и съоръжения към разрешението за строеж трябва да се приложи ситуационна скица, на която са обозначени линии на застрояване, разстояния и височини.
Разрешението за строеж се издава от:
- Главния архитект на общината или на района, ако местоположението е град с райони;
- Областия управител за обекти на техническата инфраструктура, които имат значение за няколко общини;
- Министъра на регионалното развитие и благоустройството за обекти, които обхващат повече области и за такива с национално значение;
- Минисъра на отбраната или Министъра на вътрешните работи за специални обекти.
Разрешението за строеж (или отказът за неговото издаване) и одобреният инвестиционен проект се обжалват от заинтересованите лица пред началника на регионалната дирекция за национален строителен контрол в срок до 14 дни.
Издаденото разрешение за строеж може да се отмени само по законосъобразност при жалба от заинтересованата страна или при служебна проверка от органите на Дирекцията за национален строителен контрол в срок от 7 дни от уведомяването им. Влезлите в сила разрешения за строеж не подлежат на отмяна.
За начало на строежа се смята денят, когато е съставен протоколът за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво. Ако такъв протокол не се изисква - датата, когато е заверена заповедната книга.
На видно място до обекта, който се изгражда, трябва да се поставят информацинни табели, на които да се посочат разрешението за строеж, строителят, надзора и др.
Лицето, което осъществява строителен надзор, е длъжно да проверява и одобрява съответствието на проектите, протокола и другите книжа със строителните дейности. При съществени отклонения строителството може да се спре със заповед, която се вписва в заповедната книга на строежа. Констатациите се изпращат до 3 дни в регионалната дирекция за национален строителен надзор.